Ako japonské rýchlovlaky Šinkansen zmenili svet vlakovej dopravy - stejfree.sk
965 Ľudí nás sleduje

Ako japonské rýchlovlaky Šinkansen zmenili svet vlakovej dopravy

5.1.2022
5 zdieľaní 63 pozretí

Začiatkom 1. októbra 1964 sa elegantný modro-biely vlak bez námahy “kĺzal” po rozľahlom meste Tokio, jeho vyvýšené koľaje ho viedli na juh smerom k mestu Osaka a na miesto spomínané v historických knihách.


To bol úsvit japonskej éry „rýchlovlakov“, ktoré sú všeobecne považované za definujúci symbol úžasného zotavenia krajiny z traumy po druhej svetovej vojne. Spolu s olympijskými hrami v Tokiu v roku 1964 tento technologický zázrak znamenal návrat krajiny na vrchol tabuľky medzinárodného spoločenstva.

Reklama


Za 55 rokov od prvého vlaku sa slovo Shinkansen – čo znamená „nová hlavná linka“ – stalo medzinárodne uznávaným príslovím pre rýchlosť, efektivitu cestovania a modernosť.
Japonsko zostáva svetovým lídrom v železničných technológiách. Mocné konglomeráty ako Hitachi a Toshiba exportujú každý rok do celého sveta vlaky a zariadenia v hodnote miliárd dolárov.


Sieť Shinkansen sa od dokončenia 320-míľovej trate Tokaido, ktorá spája Tokio a Shin-Osaka v roku 1964, neustále rozširuje. Vlaky jazdia rýchlosťou až 200 míľ za hodinu (asi 322 km/h) na trasách smerujúcich z hlavného mesta – na sever, juh a na západ do miest ako Kobe, Kjóto, Hirošima a Nagano.
Okrem symbolu obnovy sa šinkanzen používa aj ako nástroj pokračujúceho ekonomického rozvoja Japonska a ako prostriedok zmeny v krajine viazanej konvenciami a tradíciami.

rychlovlak prechadza popri pohori Fuji v Japonsku
Zdroj: AFP/Getty Images

Za svoj rozvoj vo veľkej miere vďačí ranej histórii železníc Japonska. Namiesto „štandardného“ rozmeru 4 stopy a 8,5 palca používaného v Severnej Amerike a veľkej časti Európy bol zvolený užší rozmer 3 stopy a 6 palcov.
Hoci to bolo lacnejšie a ľahšie sa stavalo cez hornatý terén, kapacita bola obmedzená a rýchlosti boli nízke.


So štyrmi hlavnými japonskými ostrovmi, ktoré sa rozprestierajú približne 1 800 míľ od jedného konca po druhý koniec, boli cesty medzi hlavnými mestami dlhé a často kľukaté.


V roku 1889 trvala cesta z Tokia do Osaky 16 a pol hodiny vlakom – avšak bolo to omnoho lepšie ako napr. dva až tri týždne peši, ako to bolo pred mnohými rokmi. V roku 1965 to bolo len tri hodiny a 10 minút cez šinkanzen.

Požiadavky na železničnú sieť so „štandardným rozmerom“ sa začali v 20. storočí, ale až v štyridsiatych rokoch 20. storočia sa začali práce v rámci ambiciózneho ázijského projektu „slučkovej trate“, ktorý mal spojiť Japonsko s Kóreou a Ruskom cez tunely pod Tichým oceánom. oceán.


Porážka v druhej svetovej vojne znamenala, že plány na novú železnicu boli odložené až do polovice 50. rokov 20. storočia, keď sa japonská ekonomika výrazne zotavovala a lepšia komunikácia medzi jej hlavnými mestami sa stala nevyhnutnou.


Hoci veľká časť siete obsluhuje najľudnatejšie regióny Honšú, najväčší z japonských ostrovov, zdĺhavé morské tunely umožňujú rýchlovlakom prejsť stovky kilometrov až na Kjúšú na ďalekom juhu a Hokkaidó na severe.


Náročná topografia Japonska a jeho veľmi rozdielne podnebie, od mrazivých zím na severe až po tropickú vlhkosť na juhu, urobili z japonských železničných inžinierov svetových lídrov v hľadaní riešení nových problémov, keďže posúvajú hranice železničných technológií.

Mapa zelecnicnej trate Shinkansen v Japonsku
Zdroj: happytrail

V neposlednom rade je to seizmická aktivita. Japonsko je jedným z geologicky najnestabilnejších miest na planéte, je náchylné na zemetrasenia a cunami a je domovom približne 10 % svetových sopiek.


Aj keď to pravdepodobne poskytuje definitívny obraz šinkanzenu – moderného vlaku, ktorý prechádza cez zasneženú horu Fuji – zároveň to značne sťažuje bezpečnú prevádzku vysokorýchlostných vlakov.


Napriek týmto faktorom nebol počas 55-ročnej histórie na sieti Shinkansen nikdy zabitý ani zranený jediný cestujúci.

Ďalšie generácia rýchlovlakov, známe ako ALFA-X, sa v súčasnosti testujú pri rýchlostiach takmer 250 mph (400 km/h), hoci prevádzkové maximum bude „len“ 225 mph.


Charakteristickými črtami týchto a ďalších nedávnych vlakov Shinkansen sú ich mimoriadne dlhé nosy, ktoré nie sú navrhnuté tak, aby zlepšili aerodynamiku, ale predovšetkým eliminovali zvukové tresky spôsobené „piestovým efektom“ vlakov vstupujúcich do tunelov a vytláčajúcich tlakové vlny z druhého konca na nadzvukové rýchlosti.
Toto je osobitný problém v husto obývaných mestských oblastiach, kde je hluk z liniek Shinkansen dlho zdrojom sťažností.


Experimentálny vlak ALFA-X tiež obsahuje novú bezpečnostnú technológiu navrhnutú na zníženie vibrácií, hluku a zníženie pravdepodobnosti vykoľajenia pri veľkých zemetraseniach.


Vlaky teraz prepravili rýchlosťou a v pohodlí viac ako 10 miliárd cestujúcich. Vďaka predvídateľnosti prevádzky sa vysokorýchlostné cestovanie javí ako rutinné a z veľkej časti samozrejmé.

Rychlovlak Shinkansen
Zdroj: courtesy West Japan Railway/Sanrio Co. Ltd.

V rokoch 2016-17 len samotný šinkansen Tokaido prepravil 159 miliónov cestujúcich a prevádzkoval až 13 vlakov za hodinu, pričom každý prepravil viac ako 1 300 cestujúcich na linkách mestského metra.


Niet divu, že mnoho ďalších krajín nasledovalo príklad Japonska a v priebehu posledných štyroch desaťročí postavilo nové vysokorýchlostné železnice.


Asi najznámejším z nich je Francúzsko, ktoré od roku 1981 prevádzkuje vlak TGV medzi Parížom a Lyonom.

Interier historickeho vlaku v Japonsku
Zdroj: Hulton Archive/Getty

Podobne ako Japonsko, aj Francúzsko úspešne exportovalo túto technológiu do iných krajín, vrátane najdlhšej európskej vysokorýchlostnej siete v Španielsku, ako aj do Belgicka, Južnej Kórey, Spojeného kráľovstva a najnovšie aj do prvej africkej vysokorýchlostnej železnice v Maroku.


Francúzska sieť TGV bola fenomenálne úspešná. Skrátila cestovné časy na veľké vzdialenosti medzi veľkými mestami krajiny, vytvorila dodatočnú kapacitu a urobila vysokorýchlostné cestovanie dostupným a cenovo výhodným dokonca aj pre pravidelných cestujúcich.

Vlakove depo Japonsko
Zdroj: Wang He/Getty Images AsiaPac/Getty Images

V posledných rokoch je to Čína, ktorá zatienila zvyšok sveta, využívajúc svoju ekonomickú silu na vytvorenie najdlhšej siete vysokorýchlostných železníc na svete za menej ako 15 rokov.


Celková dĺžka je približne 18 000 míľ (dve tretiny celosvetovej dĺžky tratí) a počet cestujúcich je teraz dokonca vyšší ako v Japonsku.

Tieto linky teraz obsluhujú 31 z 34 čínskych provincií a poskytujú rýchle spojenie naprieč touto obrovskou krajinou, čím stimulujú ekonomický rozvoj a upevňujú politickú a sociálnu harmonizáciu.


S využitím technológie pôvodne získanej z Japonska a západnej Európy sa Čína rýchlo stala popredným hráčom v oblasti vysokorýchlostných železníc.

Rychlovlak v Japonsku so spicatym nosom
Zdroj: JR EAST

Zdá sa, že vývoj bude pokračovať, pretože Japonsko vyvíja magneticky levitujúce (Maglev) vlaky schopné jazdiť rýchlosťou takmer 400 mph. Japonsko má svoju vlastnú experimentálnu trať Maglev od 70. rokov minulého storočia a buduje 178-míľovú trať medzi Tokiom a Nagojou. Má byť otvorená v roku 2027 a nakoniec sa rozšíri až do Osaky, čím sa skráti čas cesty do Osaky na iba 67 minút do roku 2045.


„Šinkanzen je jednoznačne oveľa viac než len dopravný prostriedok,“ hovorí britský akademik Christopher P. Hood, autor knihy „Shinkansen: Od rýchlovlaku k symbolu moderného Japonska“. “Bol to najsilnejší symbol japonskej povojnovej rekonštrukcie a vznikajúcej priemyselnej sily a bude to tak pravdepodobne ešte mnoho rokov.”


Hoci ikonické modro-biele vlaky radu 0 z roku 1964 sú už dávno vyradené, stále si u mnohých ľudí vytvárajú predstavu o tom, ako rýchlovlak vyzerá. Ich pozoruhodní potomkovia sú nenahraditeľnou súčasťou dopravnej infraštruktúry v Japonsku a mnohých ďalších krajinách po celom svete. Obavy o životné prostredie začínajú nútiť ľudí si dvakrát premyslieť či poletia lietadlom a preto môžu zažiť ďalšie oživenie, ktoré vyvolá nový zlatý vek železnice.

Zdroj: https://edition.cnn.com

Reklama

Možno Vás bude zaujímať

Protected: Eleven Hill – “Svetová” hudba zo Slovenska
Umenie
28 pozretí
Umenie
28 pozretí

Protected: Eleven Hill – “Svetová” hudba zo Slovenska

stejfreesk - 22.1.2022

This content is password protected. To view it please enter your password below: Password:

Edek Dłutoręki je umelecký rezbár a sochár, ktorý vyrezáva neuveriteľné skulptúry
Umenie
1 zdielaní42 pozretí
Umenie
1 zdielaní42 pozretí

Edek Dłutoręki je umelecký rezbár a sochár, ktorý vyrezáva neuveriteľné skulptúry

stejfreesk - 21.1.2022

Edek žije v Poľsku pri pohorí Bieszczady. Od útleho detstva ho fascinoval zmysel pre detail a cit pre krásu. Umelecké…

Prvú fotografiu na svete zhotovil Nicéphore Niépce – veľké začiatky fotografie
Umenie
17 zdielaní47 pozretí
Umenie
17 zdielaní47 pozretí

Prvú fotografiu na svete zhotovil Nicéphore Niépce – veľké začiatky fotografie

stejfreesk - 19.1.2022

  Fotografia, ako forma umenia vznikla v roku 1830, ale popúlarnou sa stala až o desať rokov neskôr.  Dnes je…